Tesla (TSLA) earns 8 times more per car than Toyota : Fred Lambert
<Nov 8 2022 - 7:01 am PT Electrek>
Tesla (TSLA) is now earning eight times more per car than Toyota, and they are starting to notice back in Japan.
The list of things that could have led to Tesla’s demise used to be longer than my arm. For most investors, the amount of money that the company was losing was at the top of that list.
Not only is it not on top anymore, it’s not even on the list.
Over the last two years, Tesla has been able to consistently deliver profits every quarter with increasingly impressive free cash flow, which reached a record of over $3 billion last quarter.
For years, many automotive investors decided to invest in legacy automakers instead of Tesla because they would deliver millions more vehicles than Tesla and make money doing it.
While it’s still true that some of the biggest automakers, like Toyota, deliver millions more vehicles than Tesla, it’s not true that they necessarily make more money doing so.
For example, Tesla reported $3.29 billion in net profit last quarter compared to Toyota earning 434.2 billion yen (roughly $3.15 billion USD). That’s despite Toyota delivering almost eight times more cars than Tesla during the same time.
This milestone of Tesla beating Toyota in earnings during a quarter is especially impressive when you consider that just a decade ago, Toyota owned about 3% of Tesla with just a $50 million investment. Now Tesla generates $50 million in free cash flow almost every other day.
Toyota divested and completely cut ties with Tesla in 2017.
While Toyota is still only tentatively entering the battery-electric vehicle space, people are starting to see times changing in Japan since the Nikkei, the country’s biggest business newspaper, led with “Tesla earns 8 times more profit than Toyota per car.”
テスラは車一台あたり、トヨタの8倍の収益を上げた。
Fred Lambert
<Nov 8 2022 - 7:01 am PT Electrek>
テスラは現在、自動車一台あたりの収益がトヨタの8倍に達しており、日本でも指摘され始めた。
テスラを崩壊に導くかもしれない事柄は、そのリストが腕の長さを超えるほどであり、テスラの失いつつある巨額の資金については、ほとんどの投資家がそのリストの最上位に上げていた。
しかしそれも過去のこと、今ではトップにないだけでなく、リストに載っていることもない。
過去 2 年間、テスラは四半期ごとに一貫して利益を出すことができ、フリー キャッシュ フローはますます目覚ましく、前四半期は 30 億ドルを超えるという記録に到達した。
何年もの間、多くの自動車投資家はテスラに投資せず、テスラよりも何百万台も多くの車を納入し、それによって利益を得ることができる旧式の自動車メーカーに投資することを決定していた。
トヨタのような最大の自動車メーカーがテスラよりも何百万台も多くの車を出荷していることは依然として事実であるが、それが必ずしもより多くの利益を上げているというのは事実ではない。
たとえば、テスラは前四半期で 32 億 9000 万ドルの純利益を報告したが、それに比してトヨタは4342 億円 (約 31 億 5000 万米ドル)
稼いだ。ただし、トヨタが同じ期間にテスラのほぼ 8 倍の車を販売しているにもかかわらずである。
テスラが四半期の収益でトヨタを上回ったというこのマイルストーンは、わずか 10 年前にトヨタがわずか 5000 万ドルの投資でテスラの約 3%
を所有していたことを考えると、特に印象的だ。 現在、テスラはほぼ 1 日おきに 5000 万ドルのフリー キャッシュ フローを生み出しているからである。
トヨタは 2017 年にテスラとの関係を完全に解消した。
トヨタはまだバッテリー電気自動車の分野に暫定的に参入しているだけだが、日本最大のビジネス新聞である日本経済新聞が「テスラはトヨタの 1 台あたりの利益の
8 倍を稼いでいる」と報じて以来、日本の人々も時代が変わり始めていると感じ始めている。